El panorama de les ràdios escolars a casa nostra és molt ric i divers. A Catalunya, existeixen gairebé un centenar d'emissores escolars, al País Valencià una quarantena i a les Illes Balears una vintena. Sovint de la mà de mitjans locals, ràdios comunitàries, entitats i ajuntaments, promouen l'aprenentatge significatiu i potencien les veus dels infants i joves. Manca, però, un espai de trobada on posar en comú experiències, eines, reptes i il·lusions.
Tot i que sabem que el nom no fa la cosa, per a nosaltres és important posar el nom de la xarxa de forma col·lectiva i oberta a la comunitat educativa i radiofònica a la que ens adrecem. Simbòlicament és una primera pedra posada amb diferents mans i l'inici de la co-creació d'aquest espai compartit i de trobada. Digues la teva a través de l'enquesta virtual i presenta't, abans del 23 de setembre, això sí. I després suma't al grup de Telegram https://t.me/xarxaradiosescolars per començar a teixir, participar i estar al cas del que es belluga.
Més endavant us convidarem a trobar-nos l'11 de novembre a la tarda al Mercat de l'Audiovisual de Catalunya (MAC) que es celebra a Granollers i que simultàneament esperem es pugui emetre virtualment a través dels canals de la Fira d'Economia Solidària de Catalunya (FESC). Aleshores anunciarem el nom més votat, presentarem el logotip i la pàgina web que servirà per presentar el projecte. A més, compartirem els pilars fonamentals d'aquesta nova xarxa de ràdios escolars que veiem necessària i oportuna, entre d'altres novetats.
Una mirada al món
L’emissora escolar és una eina educativa que es practica arreu del món, i que en alguns indrets del planeta s'organitza a través de xarxes de ràdios escolars per enfortir i instaurar criteris que les identifiquin i consolidin la seva tasca. A l’Argentina, el programa Radios Escolares Córdoba, reuneix actualment “180 institucions de tots els nivells i modalitats amb projectes de ràdios escolars” de la província de Córdoba. A França, Radios Réseau recull les ràdios de parla francesa de col·legis de primària i secundària de tot el món al web de l’Agence pour l'Enseignement Français à l'Étranger. Amb la visió d’identificar, enxarxar i donar suport a les ràdios escolars, també trobem programes com la Red de Radio Universitaria de Colombia (Colòmbia), School Radio (Regne Unit) o High School Radio Network (Estats Units).
A l’Estat espanyol, per exemple, existeix Radio Edu (Extremadura), Red de Emisoras Escolares de Canarias (Illes Canàries), i la Red de Radios Escolares de Valladolid, que tot just comença a posar-se en marxa. De fet, la pandèmia del coronavirus no ha estat un fre per a la ràdio, i és aquí on destaquen iniciatives educatives com Ràdio Escola a Ràdio Salt, que iniciava emissions el 16 d’abril del 2020 amb la participació de 6 escoles gironines que s’estrenaven emetent en directe. La finalitat de l’activitat radiofònica ha mirat de “complementar i reforçar” la tasca educativa, a més d’esdevenir un canal de comunicació entre centres escolars, alumnat i les famílies, segons explica Joan Tort, assessor dels Serveis Educatius de la zona.
No és un fet anecdòtic. A Catalunya trobem altres ràdios escolars que han sorgit o s’han consolidat durant la quarantena. En trobem a les comarques de Lleida, com és el cas de l’Escola La Mitjana, i també a la província de Barcelona, protagonitzades per infants i joves de l’Escola la Sèquia, l'Escola Jaume I, l'Escola Salvador Espriu i l’Institut Vilamajor, entre d’altres. Amb aquesta darrera comunitat, de fet, hem emès quatre edicions del programa Sota la mascareta per Ràdio Vilamajor i en podcast.
Les virtuts de la ràdio escolar i la xarxa
Amb una infraestructura mínima per a la producció, les comunitats que dinamitzen ràdios escolars han pogut enllaçar les activitats educatives amb una proposta comunicativa que s'ha exterioritzat més enllà del centre. Així la ràdio ha demostrat, una vegada més, ser un altaveu per tots els col·lectius que es posen al peu del micròfon. A les emissores més convencionals, però, la participació d’infants i joves no és tan habitual. Per tant, per què no trobar un espai on puguin expressar les seves inquietuds o interessos i projectar-los a la comunitat, més enllà de fer-ho al propi centre? L’estudiant, amb la pràctica radiofònica, potencia la seva paraula parlada però també estimula la seva creativitat, en tant que pot jugar amb la veu i el so en diferents formats. Així, de manera divertida, pot aprendre a expressar-se oralment, per escrit i a tenir més sentit crític com a consumidor d'informació.
La creació d’una xarxa de ràdios escolars incentivaria la visibilització i el reconeixement de la veu i i la feina de l’alumnat i dels agents relacionats amb aquest: centres educatius, emissores, ajuntaments o entitats col·laboradores. També permetria cercar sinergies i projectes comuns més enllà del nostre territori. La xarxa no només facilitaria relacions interescolars, sinó també coneixement, continguts, eines, bones pràctiques i models radiofònics replicables perquè les comunitats educatives que necessitessin suport per posar en marxa una ràdio, el tinguessin; i aquells que volguessin trobar recursos o noves propostes de millora, els en poguéssim oferir com a tallers o formacions.
Com s’esmentava al principi, a dia d’avui, hi ha més d’un centenar de ràdios escolars només a Catalunya. El problema és que encara no es coneixen bé entre elles ni saben fins on poden arribar si treballen juntes, i amb la complicitat d’altres actors socials. Però, i vosaltres? Ho coneixeu? Digueu-nos a l’enquesta quin nom preferiu per la xarxa, com us l'imagineu i què us agradaria aportar. Amb les vostres contribucions, podem aprendre i avançar amb pas ferm en la seva construcció.
La iniciativa compta, d'entrada, amb la complicitat de la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona (XRCB), de l'Ass. Rosa Sensat, del Diari de l'Educació, i de la Xarxa d'Economia Solidària (XES).
Coneixes l'equip impulsor?
COMSOC - Comunicació Social és una entitat sense ànim de lucre creada l'any 2008. Som una escola itinerant on la nostra millor eina és la ràdio i la nostra millor intenció és formar a les persones que transformaran el món. Especialistes en crear espais de diàleg, de coneixement i d’acció, des de l’any 2009 practiquem l’educomunicació per a la justícia global. L’origen del projecte neix de les nostres carreres professionals com a periodistes i de les nostres experiències laborals com a educadors i comunicadors. Arran el Concurs de podcast – Contes del Món iniciem un treball en xarxa amb 200 comunitats educatives de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears que genera 1.000 relats sonors, 8 llibres - cd i un farcell d'espectacles d'animació. Aquest certamen ens ha portat a treballar d’una manera presencial a les aules, a través de diferents projectes radiofònics amb continguts socials, i ara ens motiva a organitzar-nos a través d'una xarxa de ràdios escolars.
Tot i que sabem que el nom no fa la cosa, per a nosaltres és important posar el nom de la xarxa de forma col·lectiva i oberta a la comunitat educativa i radiofònica a la que ens adrecem. Simbòlicament és una primera pedra posada amb diferents mans i l'inici de la co-creació d'aquest espai compartit i de trobada. Digues la teva a través de l'enquesta virtual i presenta't, abans del 23 de setembre, això sí. I després suma't al grup de Telegram https://t.me/xarxaradiosescolars per començar a teixir, participar i estar al cas del que es belluga.
Més endavant us convidarem a trobar-nos l'11 de novembre a la tarda al Mercat de l'Audiovisual de Catalunya (MAC) que es celebra a Granollers i que simultàneament esperem es pugui emetre virtualment a través dels canals de la Fira d'Economia Solidària de Catalunya (FESC). Aleshores anunciarem el nom més votat, presentarem el logotip i la pàgina web que servirà per presentar el projecte. A més, compartirem els pilars fonamentals d'aquesta nova xarxa de ràdios escolars que veiem necessària i oportuna, entre d'altres novetats.
Una mirada al món
L’emissora escolar és una eina educativa que es practica arreu del món, i que en alguns indrets del planeta s'organitza a través de xarxes de ràdios escolars per enfortir i instaurar criteris que les identifiquin i consolidin la seva tasca. A l’Argentina, el programa Radios Escolares Córdoba, reuneix actualment “180 institucions de tots els nivells i modalitats amb projectes de ràdios escolars” de la província de Córdoba. A França, Radios Réseau recull les ràdios de parla francesa de col·legis de primària i secundària de tot el món al web de l’Agence pour l'Enseignement Français à l'Étranger. Amb la visió d’identificar, enxarxar i donar suport a les ràdios escolars, també trobem programes com la Red de Radio Universitaria de Colombia (Colòmbia), School Radio (Regne Unit) o High School Radio Network (Estats Units).
A l’Estat espanyol, per exemple, existeix Radio Edu (Extremadura), Red de Emisoras Escolares de Canarias (Illes Canàries), i la Red de Radios Escolares de Valladolid, que tot just comença a posar-se en marxa. De fet, la pandèmia del coronavirus no ha estat un fre per a la ràdio, i és aquí on destaquen iniciatives educatives com Ràdio Escola a Ràdio Salt, que iniciava emissions el 16 d’abril del 2020 amb la participació de 6 escoles gironines que s’estrenaven emetent en directe. La finalitat de l’activitat radiofònica ha mirat de “complementar i reforçar” la tasca educativa, a més d’esdevenir un canal de comunicació entre centres escolars, alumnat i les famílies, segons explica Joan Tort, assessor dels Serveis Educatius de la zona.
No és un fet anecdòtic. A Catalunya trobem altres ràdios escolars que han sorgit o s’han consolidat durant la quarantena. En trobem a les comarques de Lleida, com és el cas de l’Escola La Mitjana, i també a la província de Barcelona, protagonitzades per infants i joves de l’Escola la Sèquia, l'Escola Jaume I, l'Escola Salvador Espriu i l’Institut Vilamajor, entre d’altres. Amb aquesta darrera comunitat, de fet, hem emès quatre edicions del programa Sota la mascareta per Ràdio Vilamajor i en podcast.
Les virtuts de la ràdio escolar i la xarxa
Amb una infraestructura mínima per a la producció, les comunitats que dinamitzen ràdios escolars han pogut enllaçar les activitats educatives amb una proposta comunicativa que s'ha exterioritzat més enllà del centre. Així la ràdio ha demostrat, una vegada més, ser un altaveu per tots els col·lectius que es posen al peu del micròfon. A les emissores més convencionals, però, la participació d’infants i joves no és tan habitual. Per tant, per què no trobar un espai on puguin expressar les seves inquietuds o interessos i projectar-los a la comunitat, més enllà de fer-ho al propi centre? L’estudiant, amb la pràctica radiofònica, potencia la seva paraula parlada però també estimula la seva creativitat, en tant que pot jugar amb la veu i el so en diferents formats. Així, de manera divertida, pot aprendre a expressar-se oralment, per escrit i a tenir més sentit crític com a consumidor d'informació.
La creació d’una xarxa de ràdios escolars incentivaria la visibilització i el reconeixement de la veu i i la feina de l’alumnat i dels agents relacionats amb aquest: centres educatius, emissores, ajuntaments o entitats col·laboradores. També permetria cercar sinergies i projectes comuns més enllà del nostre territori. La xarxa no només facilitaria relacions interescolars, sinó també coneixement, continguts, eines, bones pràctiques i models radiofònics replicables perquè les comunitats educatives que necessitessin suport per posar en marxa una ràdio, el tinguessin; i aquells que volguessin trobar recursos o noves propostes de millora, els en poguéssim oferir com a tallers o formacions.
Com s’esmentava al principi, a dia d’avui, hi ha més d’un centenar de ràdios escolars només a Catalunya. El problema és que encara no es coneixen bé entre elles ni saben fins on poden arribar si treballen juntes, i amb la complicitat d’altres actors socials. Però, i vosaltres? Ho coneixeu? Digueu-nos a l’enquesta quin nom preferiu per la xarxa, com us l'imagineu i què us agradaria aportar. Amb les vostres contribucions, podem aprendre i avançar amb pas ferm en la seva construcció.
La iniciativa compta, d'entrada, amb la complicitat de la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona (XRCB), de l'Ass. Rosa Sensat, del Diari de l'Educació, i de la Xarxa d'Economia Solidària (XES).
Coneixes l'equip impulsor?
COMSOC - Comunicació Social és una entitat sense ànim de lucre creada l'any 2008. Som una escola itinerant on la nostra millor eina és la ràdio i la nostra millor intenció és formar a les persones que transformaran el món. Especialistes en crear espais de diàleg, de coneixement i d’acció, des de l’any 2009 practiquem l’educomunicació per a la justícia global. L’origen del projecte neix de les nostres carreres professionals com a periodistes i de les nostres experiències laborals com a educadors i comunicadors. Arran el Concurs de podcast – Contes del Món iniciem un treball en xarxa amb 200 comunitats educatives de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears que genera 1.000 relats sonors, 8 llibres - cd i un farcell d'espectacles d'animació. Aquest certamen ens ha portat a treballar d’una manera presencial a les aules, a través de diferents projectes radiofònics amb continguts socials, i ara ens motiva a organitzar-nos a través d'una xarxa de ràdios escolars.