No és un taller còmode. No hi ha només alegria d’estar treballant en equip per gravar un conte creat per ells mateixos. També hi ha debat i reflexió sobre una situació extrema que està amenaçant la vida de moltes persones, inclosos infants. El taller comença amb una dinàmica aparentment divertida. Els alumnes circulen al ritme de la música per una aula amb illots de taules que simbolitzen països. Han d’intentar entrar-hi, però no tots poden. Els que estan identificats com a turistes poden; els que estan identificats com a refugiats que fugen de la guerra, no. La dinàmica fa que comencin a reflexionar sobre els perills del no-acolliment i sobre l’arbitrarietat de les mesures que prenen alguns països al respecte. Tot seguit, a una altra aula, seguim reflexionant a partir de l’escolta del conte Tornarem, creat pels alumnes de l’escola Abel Ferrater de la Selva del Camp. |
Es tracta que pensem en la situació que viuen els protagonistes del conte. Què ha passat? Per què? Com ho podríem evitar? Així és com sorgeixen frases de cada alumne que els fan posicionar-se sobre el tema tractat. Per exemple: "No es té en compte l’opinió de tothom", "Sense guerra no hi hauria refugiats", "Per què no solucionem els problemes dialogant?", "Els refugiats també tenen dret a entrar als països". Després és l’hora de treballar en equip. Es tracta de continuar el conte que hem escoltat, de seguir la història allà on la va deixar l’escola Abel Ferrater. Què passarà amb els refugiats? Estan fugint, han dit que tornaran a casa… però com? Quan? Podran? Quines dificultats es trobaran? Qui els ajudarà? Aquí teniu les respostes dels alumnes de l’escola Segimon Comas: grup 1, grup 2, grup 3, grup 4. En total, han estat 4 hores d’acció i reflexió sobre la situació dels refugiats del món. Tot parlant, hem acabat recordat les històries dels nostres avis i besavis que també es van haver de refugiar. Fet i fet, no és res del que ningú estigui a resguard. |
Per als talleristes, Jordi de Miguel i Damià Caro, va ser una experiència excepcional. Una vegada més, els infants ens van donar unes quantes lliçons sobre com hauria d’anar el món. Creiem que l’activitat és idònia per a reflexionar i aturar els discursos que legitimen la no actuació davant d’una crisi de valors com la que estem patint.
Si voleu saber més sobre la dinàmica del taller, aquí teniu l’experiència recollida pels mestres del Segimon Comas. I de regal, un àlbum de fotos ;)
“Tornarem” és un dels sis Tallers de contes radiofònics pels Drets Humans impulsats per COMSOC - Comunicació Social que formen part de l’Oferta d’accions d’educació per al desenvolupament 2016 de la Diputació de Barcelona. La DIBA assumeix el 80% del cost total d’aquestes accions, que es poden executar fins al mes de juliol del 2017 en municipis inferiors a 100.000 habitants. Vols saber-ne més? Clica aquí.