La quarantena d’alumnes de 3r d’ESO que treballaran amb nosaltres durant els propers cinc mesos van poder trencar el gel amb la ràdio des d’uns estudis professionals, els de Ràdio Vilamajor. I l’experiència va ser molt enriquidora. En aquesta primera sessió els vam fer una breu introducció al mitjà, parlant dels seus inicis, dels tipus d’emissores que existeixen, i com són els programes de ràdio d’avui en dia. Vam palpar la poca incidència de la ràdio en la quotidianitat d'alguns adolescents d’avui, ja que la majoria d’ells no n’escolta mai, o només al cotxe, i coneixen sobretot la radiofórmula. D’altres, en canvi, tenen una experiència molt més rica. Per això els vam demanar que miressin les graelles de les principals emissores catalanes, i que escollissin un programa, el que més els agradés, que hauran d’escoltar des d’ara fins a finals de curs, per fer-ne un anàlisi en profunditat.
Per grups de quatre van gravar unes presentacions (escolteu la presentació 1 i la presentació 2), per perdre la por als micròfons, i fins i tot algun alumne atrevit va posar-se en el paper de tècnic de so.
El treball final de l’assignatura els va motivar i espantar a parts iguals: un programa en directe d’una hora de durada des del Patronat del municipi, obert al públic. El repte és gran: fer un programa sobre algun dels temes recollits a "Transformar el nostre món: L’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible", que recull 17 temes que són els 17 objectius de la resolució aprovada per Nacions Unides. Ens esperen cinc mesos d’aprenentatge a marxes forçades per poder realitzar amb èxit aquest propòsit. Fins aleshores, treballarem els gèneres periodístics com l’entrevista, el debat o el butlletí informatiu, aprendrem a redactar guions radiofònics, a entendre i dissenyar una escaleta d’un programa, etc. I gràcies al kit de ràdio que els hem muntat de manera permanent a l’institut, podrem posar en pràctica cada setmana els treballs realitzat prèviament a l’aula, fent enregistraments constants.
Arrencava així l’optativa que ens permetrà treballar, a través de la ràdio, les habilitats comunicatives, la comprensió lectora, el treball en equip, la cerca d’informació i documentació, l’esperit crític i la reflexió sobre els drets humans i el poder de la paraula. En vam parlar amb més detall al programa Nosaltres també, de Ràdio Vilamajor, en una entrevista conjunta que ens van fer als dos educomunicadors de COMSOC - Comunicació Social i als dos professors responsables de l'Institut Vilamajor, l'Antonio Angulo i la Noèlia Aranda. Comencem!
Per grups de quatre van gravar unes presentacions (escolteu la presentació 1 i la presentació 2), per perdre la por als micròfons, i fins i tot algun alumne atrevit va posar-se en el paper de tècnic de so.
El treball final de l’assignatura els va motivar i espantar a parts iguals: un programa en directe d’una hora de durada des del Patronat del municipi, obert al públic. El repte és gran: fer un programa sobre algun dels temes recollits a "Transformar el nostre món: L’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible", que recull 17 temes que són els 17 objectius de la resolució aprovada per Nacions Unides. Ens esperen cinc mesos d’aprenentatge a marxes forçades per poder realitzar amb èxit aquest propòsit. Fins aleshores, treballarem els gèneres periodístics com l’entrevista, el debat o el butlletí informatiu, aprendrem a redactar guions radiofònics, a entendre i dissenyar una escaleta d’un programa, etc. I gràcies al kit de ràdio que els hem muntat de manera permanent a l’institut, podrem posar en pràctica cada setmana els treballs realitzat prèviament a l’aula, fent enregistraments constants.
Arrencava així l’optativa que ens permetrà treballar, a través de la ràdio, les habilitats comunicatives, la comprensió lectora, el treball en equip, la cerca d’informació i documentació, l’esperit crític i la reflexió sobre els drets humans i el poder de la paraula. En vam parlar amb més detall al programa Nosaltres també, de Ràdio Vilamajor, en una entrevista conjunta que ens van fer als dos educomunicadors de COMSOC - Comunicació Social i als dos professors responsables de l'Institut Vilamajor, l'Antonio Angulo i la Noèlia Aranda. Comencem!