Titular notícies

PRIMERS PASSOS DE RÀDIO A L'INSTITUT VILAMAJOR

Dilluns 10 Desembre 2018

A l’Institut Vilamajor tenen ganes de ràdio. Creuen que la introducció d’aquest mitjà a l’aula com una eina pedagògica més pot ajudar a treballar les habilitats comunicatives, la comprensió lectora, el treball en equip i la reflexió sobre valors a partir de l’experiència quotidiana. Amb aquesta idea, el passat mes de novembre vam fer un taller d’introducció a la ràdio amb els alumnes de les quatre línies de 3r d’ESO. Voleu saber com va anar?

El repte no era fàcil. Disposàvem de dues hores per: a) Explicar als alumnes els elements bàsics de la ràdio b) Engrescar-los perquè reconstruissin en grup la notícia principal d’un butlletí informatiu i c) Enregistrar la locució coral de la peça sorgida del treball col·lectiu, amb el nostre kit de ràdio portàtil. Tot va anar rodat.

A la ràdio, tan important és el treball previ com el moment de posar-se davant dels micros. Tan important és la paraula com el silenci. I com els efectes sonors. Per fer-ho entendre de manera amena, vam repartir una notícia sobre inundacions al sud de Catalunya i al País Valencià que incorporava la veu del presentador, de dos corresponsals sobre el terreny i d’en Tomàs Molina. No els vam donar un full amb tot el text de la notícia, sinó un munt de papers amb els paràgrafs retallats i barrejats. Es tractava de comprendre la notícia i els seus elements bàsics (titulació, sumari, desenvolupament…) per, en grup, resoldre el trencaclosques. A més, cada grup havia de decidir en quins moments de la notícia apareixerien els efectes sonors de vent i pluja que els vam dur en forma de radiografies i cassoles, tubs i grans d’arròs.
 
Taller radiofònic a l'Institut Vilamajor Taller radiofònic a l'Institut Vilamajor

El moment de l’enregistrament és molt revelador. Els alumnes s’adonen no només de la necessitat de treballar bé la notícia prèviament, de comprendre bé els textos, de mantenir el silenci, de concentrar-se en el seu paper perquè el resultat grupal final surti bé (àudio de mostra). També, amb la pràctica, entenen que la ràdio és, abans que res, un generador d’imatges, un motor per estimular la imaginació necessària perquè l’oient entengui l’avast de la informació que s’està donant.

Aquest és el primer pas per endinsar-se de ple en el món de la ràdio com a eina pedagògica amb infinites possibilitats. Aviat, l’Institut Vilamajor incorporarà en el seu currículum una assignatura optativa de ràdio. Des de COMSOC - Comunicació Social esperem tornar-nos a veure a les aules!

Últimes Notícies