Aquest programa educatiu al voltant de les cures al que han participat més d'un centenar de criatures de diferents edats ha consistit en múltiples sessions impartides al llarg d'aquest curs 2022-23 i ha estat el resultat del treball i la dinamització de vàries entitats: Akwaba, La Tregua - Arte y transformación social, Fronteres Invisibles, Plataforma Antirracista de Tarragona i COMSOC - Comunicació Social.
El projecte subvencionat per l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD), encara en marxa, compta amb dues fases diferenciades. La primera, dedicada a la formació, investigació i sensibilització envers a les cures a la comunitat educativa, que es recull a la guía pedagògica que n'ha resultat, de la qual hem redactat part del sisè mòdul. La segona, enfocada en la mobilització social i política, s'executarà el curs vinent.
La nostra intervenció ha radicat en guiar als grups en la tasca de fer comunitat, visibilitzar les cures i reflexionar sobre justicia econòmica i social des de la interculturalitat crítica a través de la ràdio, quasi sempre en format d'entrevista. És a dir, cada grup-classe ha triat, conegut i entrevistat a una persona del centre per parlar de diferents temàtiques a través d'aquesta perspectiva de cures, sovint incidint en l'experiència personal de la persona entrevistada pel que fa a les cures a l'escola o a casa. Cada entrevista s'ha convertit en un programa radiofònic independent que s'emet a través del nostre Ivoox, on podeu escoltar aquests autèntics locutors i locutores de ràdio que han treballar en equip.
Les cures explicades en format d'entrevista radiofònica
El dia 8 de febrer, els alumnes de sisè de l'escola Cèsar August van enregistrar tres entrevistes. El grup de 6è A va entrevistar a l'Antònia, a la qual van triar perquè "és una persona que no veiem gairebé mai i és important pel benestar de la nostra escola", ja que treballa netejant l'escola. El grup de 6è B va gaudir d'enregistrar una conversa amb la Mònica, conserge de l'escola. I per últim, el cuiner de l'escola, en Ramón, va ser entrevistat pel grup de 6è C. A totes les entrevistes es va parlar dels reptes i les avantatges de les feines que les persones entrevistades realitzen amb l'objectiu de visibilitzar-les a elles així com les tasques de cures imprescinsibles que fan.
El grup de cinquè de l'Institut Ernest Lluch (veure àlbum de fotos), per la seva part, va enregistrar els seu programa el dia 9 de març. En aquesta ocasió la persona entrevistada va ser el Marc, un professor d'anglès de l'institut al que l'alumnat aprecia moltíssim i amb el que també van parlar de cures a dintre i fora de l'escola, posant ènfasi en l'auto-cura, cosa que van relacionar amb l'importància de fer coses que ens agraden, motiu pel qual van acabar parlant de la seva passió per l'esnòrquel o una recent visita al parc d'atraccions del Tibidabo.
Pel que fa a l'Institut Santa Eulàlia, (veure àlbum de fotos) el grup de 3r d'ESO va entrevistar a la seva estimada conserge Leire i, per la seva part, el grup de 4t d'ESO va escollir a l'Antoni, el seu professor de català. Ambdues converses fan un repàs per la vida personal i laboral dels entrevistats, així com les cures que practiquen quan estàn al centre i també quan surten.
I al seu torn,l'Institut Escola d'Arts es va trobar amb les talleristes d'Akwaba i COMSOC el 22 i el 25 de maig per parlar en format de taula rodona de la seva investigació i aprenentatge sobre les cures i l'interculturalitat al centre, un programa que va acollir els testimonis directes de les persones que han participat en aquest programa formatiu.
En tots els casos s'han intentat posar les cures al centre no només en l'acompanyament de la creació del contingut, sinó també en cada fase del procés didàctic i reflexiu previ.
COMSOC – Comunicació Social som un equip que estimula l’educomunicació especialment a través de la ràdio. Des de l’any 2008 generem espais de diàleg, de coneixement i d’acció per a la justícia global. Actualment dinamitzen Ràdios Escolars en Xarxa (REX), un espai per posar en comú, visibilitzar i potenciar aquestes experiències arreu dels Països Catalans.
El projecte subvencionat per l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD), encara en marxa, compta amb dues fases diferenciades. La primera, dedicada a la formació, investigació i sensibilització envers a les cures a la comunitat educativa, que es recull a la guía pedagògica que n'ha resultat, de la qual hem redactat part del sisè mòdul. La segona, enfocada en la mobilització social i política, s'executarà el curs vinent.
La nostra intervenció ha radicat en guiar als grups en la tasca de fer comunitat, visibilitzar les cures i reflexionar sobre justicia econòmica i social des de la interculturalitat crítica a través de la ràdio, quasi sempre en format d'entrevista. És a dir, cada grup-classe ha triat, conegut i entrevistat a una persona del centre per parlar de diferents temàtiques a través d'aquesta perspectiva de cures, sovint incidint en l'experiència personal de la persona entrevistada pel que fa a les cures a l'escola o a casa. Cada entrevista s'ha convertit en un programa radiofònic independent que s'emet a través del nostre Ivoox, on podeu escoltar aquests autèntics locutors i locutores de ràdio que han treballar en equip.
Les cures explicades en format d'entrevista radiofònica
El dia 8 de febrer, els alumnes de sisè de l'escola Cèsar August van enregistrar tres entrevistes. El grup de 6è A va entrevistar a l'Antònia, a la qual van triar perquè "és una persona que no veiem gairebé mai i és important pel benestar de la nostra escola", ja que treballa netejant l'escola. El grup de 6è B va gaudir d'enregistrar una conversa amb la Mònica, conserge de l'escola. I per últim, el cuiner de l'escola, en Ramón, va ser entrevistat pel grup de 6è C. A totes les entrevistes es va parlar dels reptes i les avantatges de les feines que les persones entrevistades realitzen amb l'objectiu de visibilitzar-les a elles així com les tasques de cures imprescinsibles que fan.
El grup de cinquè de l'Institut Ernest Lluch (veure àlbum de fotos), per la seva part, va enregistrar els seu programa el dia 9 de març. En aquesta ocasió la persona entrevistada va ser el Marc, un professor d'anglès de l'institut al que l'alumnat aprecia moltíssim i amb el que també van parlar de cures a dintre i fora de l'escola, posant ènfasi en l'auto-cura, cosa que van relacionar amb l'importància de fer coses que ens agraden, motiu pel qual van acabar parlant de la seva passió per l'esnòrquel o una recent visita al parc d'atraccions del Tibidabo.
Pel que fa a l'Institut Santa Eulàlia, (veure àlbum de fotos) el grup de 3r d'ESO va entrevistar a la seva estimada conserge Leire i, per la seva part, el grup de 4t d'ESO va escollir a l'Antoni, el seu professor de català. Ambdues converses fan un repàs per la vida personal i laboral dels entrevistats, així com les cures que practiquen quan estàn al centre i també quan surten.
I al seu torn,l'Institut Escola d'Arts es va trobar amb les talleristes d'Akwaba i COMSOC el 22 i el 25 de maig per parlar en format de taula rodona de la seva investigació i aprenentatge sobre les cures i l'interculturalitat al centre, un programa que va acollir els testimonis directes de les persones que han participat en aquest programa formatiu.
En tots els casos s'han intentat posar les cures al centre no només en l'acompanyament de la creació del contingut, sinó també en cada fase del procés didàctic i reflexiu previ.
COMSOC – Comunicació Social som un equip que estimula l’educomunicació especialment a través de la ràdio. Des de l’any 2008 generem espais de diàleg, de coneixement i d’acció per a la justícia global. Actualment dinamitzen Ràdios Escolars en Xarxa (REX), un espai per posar en comú, visibilitzar i potenciar aquestes experiències arreu dels Països Catalans.