El primer contacte és amb la gravadora. “Què és això?” , preguntem. “Un telèfon!”, “un micro!”, “una ràdio!”. Per respostes, colors. Els expliquem què és una gravadora i que aquesta és l’eina indispensable per poder fer la feina de periodistes. I “les piles!” Sense bateria no fem res... i “la tarja de so!” sense tarja no podem enregistrar res del que ens diguin i potser perdem una oportunitat d’or! “PLAY” i “REC” són dues paraules amb les que ja estan familiaritzades. Són en anglès, però totes saben què signifiquen.
Utilitzem la gravadora i els auriculars per presentar-nos. Per gran part de l’aula aquesta és la primera vegada que se senten la veu. A moltes els fa gràcia sentir-se. Els diem que farem de periodistes de ràdio i s’emocionen. Volen micro! Però... abans de gravar... cal saber què volem dir. Ens posem mans a l’obra. Dibuixem un “ON AIR” a la pissarra i simularem que tota l’estona som en directe retransmetent des d’una emissora local. Això ens ajudarà a mantenir el silenci a l’aula i a comunicar-nos amb símbols i gesticulant més que parlant.
Comencem amb la Notícia. Què és? Quines parts té? Com diferenciem una notícia de ràdio d’una de televisió o de premsa? Per què es redacten de forma diferent? Entre totes arribem a la conclusió de que per ràdio, encara que sigui “veu i so”, cal escriure igualment, però no s’escriu igual per un diari que per una ràdio.
Per fer-ho, hem repassat les 6W (què, qui, com, quan , on i perquè) del periodisme i el format que segueixen les notícies de premsa en contraposició a les radiofòniques. El llenguatge oral, té les seves peculiaritats ien llistem les característiques bàsiques.
Ara ja podem començar a fer de redactors. Dels 24 que som, fem parelles (noi-noia) i ens repartim els temes: actualitat, política, internacional, societat, música/cultura i el temps. Comencem a redactar el que serà la nostra notícia de l’informatiu del dia.
Abans de gravar decidim quina parella de locutors seran els que conduiran l’informatiu i expliquem el paper del conductor. Fem, entre totes, l’escaleta de l’informatiu que entregarem al tècnic de so i ja estarem llestos per anar a gravar amb el nostre guió (corregit) de la notícia i la nostra escaleta per saber quan ens donaran pas.
Un cop som a l’aula on hem instal·lat el KIT de Ràdio de COMSOC expliquem a quina distància del micro hem de parlar, quina és la postura correcta per locutar, com respirem per no ofegar-nos en la locució i quina entonació suau podem fer. Practiquem i ... JA SÓM A L’AIRE! Ara, de debò!
Hem fet el nostre primer informatiu amb només 4 hores de preparació. Tot un rècord! Alguns grups fins i tot hi ha posat sintonia pròpia! Escolteu el resultat del taller en aquest audio:
http://contesdelmon.org/mm/file/2015/grup_2_2_escolalesfonts.mp3
http://contesdelmon.org/mm/file/2015/grup_1_1_escolalesfonts.mp3
Abans d’avaluar conjuntament com ha anat el taller, n’escoltem el resultat. N’estan força contentes! Moltes d’elles ja diuen que, de més grans, volen ser periodistes de ràdio.
Utilitzem la gravadora i els auriculars per presentar-nos. Per gran part de l’aula aquesta és la primera vegada que se senten la veu. A moltes els fa gràcia sentir-se. Els diem que farem de periodistes de ràdio i s’emocionen. Volen micro! Però... abans de gravar... cal saber què volem dir. Ens posem mans a l’obra. Dibuixem un “ON AIR” a la pissarra i simularem que tota l’estona som en directe retransmetent des d’una emissora local. Això ens ajudarà a mantenir el silenci a l’aula i a comunicar-nos amb símbols i gesticulant més que parlant.
Comencem amb la Notícia. Què és? Quines parts té? Com diferenciem una notícia de ràdio d’una de televisió o de premsa? Per què es redacten de forma diferent? Entre totes arribem a la conclusió de que per ràdio, encara que sigui “veu i so”, cal escriure igualment, però no s’escriu igual per un diari que per una ràdio.
Per fer-ho, hem repassat les 6W (què, qui, com, quan , on i perquè) del periodisme i el format que segueixen les notícies de premsa en contraposició a les radiofòniques. El llenguatge oral, té les seves peculiaritats ien llistem les característiques bàsiques.
Ara ja podem començar a fer de redactors. Dels 24 que som, fem parelles (noi-noia) i ens repartim els temes: actualitat, política, internacional, societat, música/cultura i el temps. Comencem a redactar el que serà la nostra notícia de l’informatiu del dia.
Abans de gravar decidim quina parella de locutors seran els que conduiran l’informatiu i expliquem el paper del conductor. Fem, entre totes, l’escaleta de l’informatiu que entregarem al tècnic de so i ja estarem llestos per anar a gravar amb el nostre guió (corregit) de la notícia i la nostra escaleta per saber quan ens donaran pas.
Un cop som a l’aula on hem instal·lat el KIT de Ràdio de COMSOC expliquem a quina distància del micro hem de parlar, quina és la postura correcta per locutar, com respirem per no ofegar-nos en la locució i quina entonació suau podem fer. Practiquem i ... JA SÓM A L’AIRE! Ara, de debò!
Hem fet el nostre primer informatiu amb només 4 hores de preparació. Tot un rècord! Alguns grups fins i tot hi ha posat sintonia pròpia! Escolteu el resultat del taller en aquest audio:
http://contesdelmon.org/mm/file/2015/grup_2_2_escolalesfonts.mp3
http://contesdelmon.org/mm/file/2015/grup_1_1_escolalesfonts.mp3
Abans d’avaluar conjuntament com ha anat el taller, n’escoltem el resultat. N’estan força contentes! Moltes d’elles ja diuen que, de més grans, volen ser periodistes de ràdio.