Titular notícies

AIGUA, HABITATGE I PAU A ESPLUGUES DE LLOBREGAT

Dijous 14 Juliol 2022

Durant el curs escolar 2021/22 des de COMSOC - Comunicació Social hem gaudit i après amb infants de tres escoles d'Esplugues de Llobregat: Matilde Orduña, Isidre Martí, i Gras i Soler. En aquesta ocasió gràcies a guanyar la licitació del Programa d’Activitats Educatives Complementàries (PAEC), que va fer l'Ajuntament del municipi, conjuntament amb altres entitats del sector: BossBrothers, Grup Eirene, Ombú, i Akwaba.

L’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat ofereix des de fa dues dècades el PAEC per als centres docents del municipi. En paraules de Pilar Díaz, actual alcaldessa de la ciutat, aquesta oferta “ha possibilitat que l'alumnat dels diferents nivells educatius, des de l'escola bressol fins a l'ensenyament d'adults, pugui assolir altres coneixements” que reforcen la formació integral dels infants i joves.

Activitats vinculades a la cultura de pau, refugi i migracions, a la diversitat i la interculturalitat, als Drets Humans i a la relació Nord - Sud, sobirania alimentària i consum, entre d’altres, han estat dinamitzades per diferents entitats del Tercer Sector que incideixen en el món educatiu i són especialistes en les temàtiques que tracten.

Això ha estat fins ara, però què ha passat el curs 2021/22? El consistori municipal durant el primer trimestre del 2022 va obrir una licitació pública que suposava otorgar a una sola empresa totes les activitats del PAEC que es desenvolupen habitualment als centres educatius de la ciutat. Podien les entitats petites que fins ara estaven treballant a Esplugues presentar-se a la licitació?

BossBrothers, Grup Eirene, Ombú, Akwaba, i COMSOC - Comunicació Social  van parlar entre elles per fer front a la situació i malgrat totes les dificultats tècniques, temporals, i econòmiques ens vam poder presentar a la licitació com a entitats agrupades. Voliem continuar treballant amb les escoles d’Esplugues i acompanyar-les en aquest repte d’educar a les criatures en un temps de crisi sistèmica i de desconcert. I així ho hem pogut fer gràcies a guanyar la licitació, us ho expliquem en el següent vídeo!




Ràdio, contes i Drets Humans

El dilluns 30 de maig, els alumnes de tercer de l'escola Matide Orduña (veure àlbum de fotos) es van endinsar en el dret a l'accés a l'aigua. Des del joc, amb dinàmiques que cerquen estimular el sentit crític i donar informació al voltant de la temàtica, els infants van poder reflexionar en grup sobre el privilegis que vivim al Nord, respecte a altres llocs del món on l'accés a l'aigua potable no està garantit. Com succeix habitualment l'àudiovisual i el llibre de l'Àvia Grill, que hem co-editat amb Pol·len Edicions i La Libre, van captar l'interès dels infants.

L'escola Isidre Martí (veure reportatge fotogràfic) va escollir el dijous 2 de juny per tractar el dret a l'accés a l'habitatge per al seu alumnat de cinquè. No va ser una temàtica nova per als infants, ja que l'habitatge ha estat un projecte d'aula que ha donat nom a la classe: els “Gratacels”. La sensibilització envers els desnonaments de persones en situació de vulnerabilitat, o la vivenda convertida en font d'especulació i lucre, van ser alguns dels temes tractats a través de dinàmiques on l'alumnat va representar activamet rols dels diferents agents implicats. El conte “Quan perdem la por”, co-editat amb Pol·len Edicions, escrit i locutat per la jove Lua Todó vinculada a la PAH, va apropar els infants l'experiència d'una família que ha de ser desnonada i com, en l'últim moment, la unió dels seus veïns canvien el rumb del que semblava inevitable.

I al seu torn, l'escola Gras i Soler (veure instantànies) cita els talleristes de COMSOC el 15 de juny per tractar el dret a la pau amb el seu alumnat de 6è. Per a aquest grup el tema tampoc es nou, ja que el projecte d'aula ha estat la guerra civil espanyola i els desplaçaments de la població a diferents punts d'exili. El dret a l'asil i el tancament de les fronteres europees, van ser alguns dels temes sorgits en les dinàmiques on les alumnes, en assumir diferents rols, van poder experimentar i reflexionar. El conte sonor “Tornarem” va posar veu als infants que viuen la guerra.

En les tres escoles, el contes escoltats pels infants van ser el punt de partida per a la creació dels seus propis guions radiofònics, amb els quals van convertir-se, per uns instants, en autèntics locutors i locutores de ràdio.
 
Ràdio, contes i dret a l'aigua a l'Escola Matilde Orduña d'Esplugues de Llobregat - 30/05/22 Ràdio, contes i dret a un habitatge digne a l'Escola Isidre Martí d'Esplugues de Llobregat - 02/06/22

COMSOC – Comunicació Social som un equip que estimula l’educomunicació especialment a través de la ràdio. Des de l’any 2008 generem espais de diàleg, de coneixement i d’acció per a la justícia global. Actualment formem part de la cooperativa femProcomuns i dinamitzen Ràdios Escolars en Xarxa (REX), un espai per posar en comú, visibilitzar i potenciar aquestes experiències arreu dels Països Catalans.

Últimes Notícies