Aquesta iniciativa acosta els grups de treball de dos GACs (Grups d’Activitat Cooperativitzada) de femProcomuns: COMSOC i Transitant, per fer sinergia entre l'educomunicació de COMSOC i els tallers de Transitant, amb el model de sostenibilitat del procomú, una eina que facilita l'autoconeixement i l’enfortiment de les iniciatives de cultura comunitària.
Treballant amb les eines radiofòniques i de la comunicació transformadora, els joves de l’Institut Numància s'aproparan a projectes comunitaris per enregistrar una entrevista, desenvolupar el seu esperit crític i fer servir el seu dret a prendre la paraula i conèixer així el teixit que dona respostes col·lectives als reptes actuals del territori on viuen.
Amb el Model de Sostenibilitat del Procomú, aplicarem un marc teòric crític i transformador sobre l'economia per tal de poder donar visibilitat a vincles comunitaris alternatius que donen resposta a les necessitats del territori cuidant les persones, els processos i els entorns.
Un pilot, amb 10 sessions i espais de reflexió
Començarem posant el projecte en pràctica a través d’un procés de co-creació amb un grup de joves. Per aquest pilot, dedicarem un total de 10 sessions de 2 hores, a més de 2 espais de reflexió amb el professorat per treballar les valoracions de l'alumnat i equip docent sobre el projecte.Aquest grup tindrà l'experiència d'introduir el Model de Sostenibilitat del Procomú per conèixer i entrevistar el projecte comunitari. D'aquesta manera, no només coneixeran el projecte, sinó que també utilitzaran un marc de coneixement a través del qual entendran i explicaran el funcionament i la realitat de la comunitat protagonista. Això implica una aportació cap a l'entitat entrevistada, es compartiran dues eines transformadores que el projecte comunitari podrà fer servir per reforçar la seva estructura; l’enregistrament en pòdcast i l’anàlisi des del Model de Sostenibilitat del Procomú.
Havent assentat l'experiència de co-disseny amb el grup pilot, es continuarà realitzant noves iteracions amb altres grups, ja que el propòsit de la proposta és poder portar l'experiència del grup pilot a altres comunitats educatives més enllà del període i abast d'aquest projecte subvencionat per la Generalitat de Catalunya a través de les Subvencions per a projectes de cultura comunitària i de transformació social.
Aquesta iniciativa respon a la necessitat de fer emergir i articular el teixit comunitari, i s'emmarca en el context actual d’emergència social i climàtica sense precedents i en la tensió existent entre els models econòmics extractius (que tenen com a finalitat principal maximitzar el lucre, són inviables i insostenibles per a la societat i per al planeta) i els models que posen al centre de l'economia i l'organització social a la sostenibilitat de les persones i de la naturalesa.