Com connecten les abelles, col·lectius de barri transformadors, i l’alumnat de 6è i 1r d’ESO de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, del barri de La Marina de Barcelona, i de l’Institut Bosc de Montjuïc i de l’Escola Mossèn Cinto Verdaguer, del Poble-Sec? Doncs a través de la ràdio. Aquesta ha estat l’aposta del Projecte Connectem, que el Jardí Botànic organitza per segon any consecutiu juntament amb la cooperativa Nusos, i que busca vincular una exposició del Museu de Ciències Naturals de Barcelona amb una disciplina diferent de les ciències naturals, i proposar-ho a escoles i instituts. Enguany, l’exposició és Més que abelles, sobre la importància ecològica dels pol·linitzadors, tals com les abelles, les papallones o alguns ocells. Insectes i aus, fins i tot el vent, s’encarreguen de transportar el pol·len fertilitzant entre les flors, permetent la germinació de llavors i fruits. Per tant, fent possible la reproducció de la flora i la producció d’aliment per a la fauna i pels éssers humans. L’alumnat, de barris pròxims a Montjuïc, van començar el projecte amb una visita al Jardí Botànic de Barcelona, situat al bell mig de la muntanya, i a l’exposició. Nosaltres, des de COMSOC - Comunicació Social, els vam poder acompanyar en una d’aquestes excursions. I a través de l’al·legoria de la pol·linització, hem entès també que hi ha pol·linitzadors socials: entitats, grups i col·lectius veïnals que s’esforcen pel benestar ecosocial dels nostres barris i ciutats.
Aquest mes de març hem començat els tallers de ràdio a les escoles i instituts. Passant pels 8 grups-classe que participen en el projecte, els hem proposat conèixer un pol·linitzador social a través d’una entrevista radiofònica. Així, podran informar tot l’entorn veïnal i familiar, i donar visibilitat a fenòmens que a vegades passen desapercebuts a simple vista, com la feina de les abelles, però que són essencials per al manteniment de la vida al barri. I compartint aquest missatge, esdevindrien, ells i elles mateixes, pol·linitzadors i pol·linitzadores socials. El primer taller ha consistit en una introducció teòrica a la ràdio i al format entrevista. Hem descobert que part de l’alumnat ja havia visitat alguna ràdio local quan eren a l’escola (quina meravella!), i l’Escola Jacint Verdeguer, fins i tot, compta amb una ràdio escolar pròpia: Cinto Ràdio. Però això no és tot, hi havia una sorpresa: havíem instal·lat un kit de ràdio a l’escola i una convidada molt especial ens esperava... i els nois i noies van poder fer-li una entrevista! Comencem directament amb tot!
A l’INS Bosc de Montjuïc estan estudiant la població d’eriçons al bosc que rodeja el seu centre, i va venir el Sergi García, de Galanthus Natura, una entitat que treballa per la biodiversitat a l’entorn urbà. A l’INS Domènech i Montaner, el tema escollit va ser l'emergència climàtica. Ens van visitar la Paula i l’Oriol de la secció jove de Rebel·lió o Extinció Barcelona; la Laura, el Dan i el Marc, de Fridays for Future Barcelona; i el Guille López, d’Eixample Respira. I l’escola Jacint Verdeguer, tot i que no vam fer l’entrevista a la primera sessió, entrevistaran representants del Sindicat de Barri del Poble-sec, que lluita per un habitatge digne des de l’organització social; del Centre de Recerca Històrica de Poble-sec (CERHISEC), de recuperació i divulgació de la memòria històrica del barri; i de la Casa de la Premsa, la comissió per a la recuperació del Palau de la Premsa del Poble-sec per a fer-ne un ús social. La segona sessió, que hem encarat aquesta segona quinzena de març, l’hem centrada a seguir treballant en el guió de l’entrevista, de cara al guió definitiu. També hem gravat les caretes per les sintonies radiofòniques que tindrà cada programa.
Després de Setmana Santa, tindrà lloc la tercera sessió, en la qual l’alumnat dels tres centres realitzarà l’entrevista definitiva a les membres dels col·lectius esmentats. Però ja no serà a l’escola, i aquí és on entre la cinquena (si la sisena és l’audiència) pota d’aquest projecte, que és la ràdio local Ona de Sants, que ens cediran els seus estudis per poder emetre de la forma més professional que puguem. Que, al cap i a la fi, és l’única forma com sabem fer ràdio. Estigueu atents i atentes davant del sintonitzador, que el programa ja s’acosta.
Aquest mes de març hem començat els tallers de ràdio a les escoles i instituts. Passant pels 8 grups-classe que participen en el projecte, els hem proposat conèixer un pol·linitzador social a través d’una entrevista radiofònica. Així, podran informar tot l’entorn veïnal i familiar, i donar visibilitat a fenòmens que a vegades passen desapercebuts a simple vista, com la feina de les abelles, però que són essencials per al manteniment de la vida al barri. I compartint aquest missatge, esdevindrien, ells i elles mateixes, pol·linitzadors i pol·linitzadores socials. El primer taller ha consistit en una introducció teòrica a la ràdio i al format entrevista. Hem descobert que part de l’alumnat ja havia visitat alguna ràdio local quan eren a l’escola (quina meravella!), i l’Escola Jacint Verdeguer, fins i tot, compta amb una ràdio escolar pròpia: Cinto Ràdio. Però això no és tot, hi havia una sorpresa: havíem instal·lat un kit de ràdio a l’escola i una convidada molt especial ens esperava... i els nois i noies van poder fer-li una entrevista! Comencem directament amb tot!
A l’INS Bosc de Montjuïc estan estudiant la població d’eriçons al bosc que rodeja el seu centre, i va venir el Sergi García, de Galanthus Natura, una entitat que treballa per la biodiversitat a l’entorn urbà. A l’INS Domènech i Montaner, el tema escollit va ser l'emergència climàtica. Ens van visitar la Paula i l’Oriol de la secció jove de Rebel·lió o Extinció Barcelona; la Laura, el Dan i el Marc, de Fridays for Future Barcelona; i el Guille López, d’Eixample Respira. I l’escola Jacint Verdeguer, tot i que no vam fer l’entrevista a la primera sessió, entrevistaran representants del Sindicat de Barri del Poble-sec, que lluita per un habitatge digne des de l’organització social; del Centre de Recerca Històrica de Poble-sec (CERHISEC), de recuperació i divulgació de la memòria històrica del barri; i de la Casa de la Premsa, la comissió per a la recuperació del Palau de la Premsa del Poble-sec per a fer-ne un ús social. La segona sessió, que hem encarat aquesta segona quinzena de març, l’hem centrada a seguir treballant en el guió de l’entrevista, de cara al guió definitiu. També hem gravat les caretes per les sintonies radiofòniques que tindrà cada programa.
Després de Setmana Santa, tindrà lloc la tercera sessió, en la qual l’alumnat dels tres centres realitzarà l’entrevista definitiva a les membres dels col·lectius esmentats. Però ja no serà a l’escola, i aquí és on entre la cinquena (si la sisena és l’audiència) pota d’aquest projecte, que és la ràdio local Ona de Sants, que ens cediran els seus estudis per poder emetre de la forma més professional que puguem. Que, al cap i a la fi, és l’única forma com sabem fer ràdio. Estigueu atents i atentes davant del sintonitzador, que el programa ja s’acosta.