Titular notícies

TALLER DE PERIODISTES A L'ESCOLA LES FONTS DE GELIDA

Diumenge 10 Gener 2016

Per primera vegada COMSOC s’enfronta a una classe de sisè que tenen ganes de ser periodistes. De fet, les tutores de curs ens avisen que ja han treballat algun format de televisió i que ara, el que volen és fer ràdio.
 

 

El primer contacte és amb la gravadora. “Què és això?” , preguntem. “Un telèfon!”, “un micro!”, “una ràdio!”. Per respostes, colors. Els expliquem què és una gravadora i que aquesta és l’eina indispensable per poder fer la feina de periodistes. I “les piles!” Sense bateria no fem res... i “la tarja de so!” sense tarja no podem enregistrar res del que ens diguin i potser perdem una oportunitat d’or! “PLAY” i “REC” són dues paraules amb les que ja estan familiaritzades. Són en anglès, però totes saben què signifiquen.
 
Taller radiofònic a l'Escola Les Fonts de Gelida

Utilitzem la gravadora i els auriculars per presentar-nos. Per gran part de l’aula aquesta és la primera vegada que se senten la veu. A moltes els fa gràcia sentir-se. Els diem que farem de periodistes de ràdio i s’emocionen. Volen micro! Però... abans de gravar... cal saber què volem dir. Ens posem mans a l’obra. Dibuixem un “ON AIR” a la pissarra i simularem que tota l’estona som en directe retransmetent des d’una emissora local. Això ens ajudarà a mantenir el silenci a l’aula i a comunicar-nos amb símbols i gesticulant més que parlant.
 
Comencem amb la Notícia. Què és? Quines parts té? Com diferenciem una notícia de ràdio d’una de televisió o de premsa? Per què es redacten de forma diferent? Entre totes arribem a la conclusió de que per ràdio, encara que sigui “veu i so”, cal escriure igualment, però no s’escriu igual per un diari que per una ràdio.
 
Per fer-ho, hem repassat les 6W (què, qui, com, quan , on i perquè) del periodisme i el format que segueixen les notícies de premsa en contraposició a les radiofòniques. El llenguatge oral, té les seves peculiaritats ien  llistem les característiques bàsiques.
 
Ara ja podem començar a fer de redactors. Dels 24 que som, fem parelles (noi-noia) i ens repartim els temes: actualitat, política, internacional, societat, música/cultura i el temps. Comencem a redactar el que serà la nostra notícia de l’informatiu del dia.
 
Abans de gravar decidim quina parella de locutors seran els que conduiran l’informatiu i expliquem el paper del conductor. Fem, entre totes, l’escaleta de l’informatiu que entregarem al tècnic de so i ja estarem llestos per anar a gravar amb el nostre guió (corregit) de la notícia i la nostra escaleta per saber quan ens donaran pas.
 
Un cop som a l’aula on hem instal·lat el KIT de Ràdio de COMSOC expliquem a quina distància del micro hem de parlar, quina és la postura correcta per locutar, com respirem per no ofegar-nos en la locució i quina entonació suau podem fer. Practiquem i ... JA SÓM A L’AIRE! Ara, de debò!
 
Hem fet el nostre primer informatiu amb només 4 hores de preparació. Tot un rècord! Alguns grups fins i tot hi ha posat sintonia pròpia! Escolteu el resultat del taller en aquest audio:

http://contesdelmon.org/mm/file/2015/grup_2_2_escolalesfonts.mp3
http://contesdelmon.org/mm/file/2015/grup_1_1_escolalesfonts.mp3

Abans d’avaluar conjuntament com ha anat el taller, n’escoltem el resultat. N’estan força contentes! Moltes d’elles ja diuen que, de més grans, volen ser periodistes de ràdio.
 

Últimes Notícies